Dukkefestival i Luzern, Schweiz, september 2012

Af Majbrit Muzs, DAG dommer og instruktør.

FOTOS FØLGER

Denne gang tog Per, Lillian og jeg af sted med fly til Schweiz for at opleve dukkekonkurrencen arrangeret af Doll Artisan Guild og Global Dolls.

Lillian havde to pragtfulde dukker med i håndbagagen, jeg havde igen opgaven med at bedømme en hel masse dukker fra hele verden, samt afholde en workshop med støvler til en damedukke.

Vi ankom til Luzern med tog fra lufthavnen og kørte derfra i taxa til hotellet. Vi havde valgt et hotel ca. 5 minutters gang fra det store prangende hotel hvor alting foregik, men vi mente, at vi var i stand til den lille gåtur.

Vi var lidt spændte på vores hotel og vi blev så overraskede over dette lille dejlige hotel med den mest pragtfulde udsigt, vi havde set. Som I kan se på billederne, havde vi både sø og bjerge at se på, og da vi var udstyrede med den mest pragtfulde balkon, kunne det ikke være bedre. Vejret var pragtfuldt varmt med solskin, så vi slog os ned og hyggede max.

Lillian havde lidt arbejde at gøre med at sætte hovedet fast på sin dukke og gøre begge dukker klar til aflevering dagen efter.

Lige over for vores hotel lå et andet hotel med en dejlig restaurant, hvor vi spiste vores aftensmad, med direkte udsyn til søen. Wow. Både maden og udsigten var noget af det bedste man kunne ønske. Og så var der også lige en vidunderlig tiramisu til dessert.

Dagen efter afleverede Lillian dukkerne og deltog resten af dagen på forskellige workshops. Jeg gik til dommer- rummet og blev overvældet af alle de flotte dukker der var indkommet. Vi vidste, at det ville blive svært at finde vinderen denne gang.

Efter en lang dag mødtes vi til fælles lokal aften, hvor mange var klædt i lokale dragter og vi fik serveret den lokale bonde-ret. Det var en hyggelig aften, men lige lovlig bondsk J

Dagen efter foregik lidt på samme måde, men Per og Lillian fik dog tid til at tage ind til byen og opleve bl.a. et trafik-museum. Jeg havde lige en workshop og fortsættelse af dommerarbejdet.

Aftenen var festlig. Her skulle vi møde op i noget rødt og en hat, hvor vi evt. kunne vinde en pris for bedste hat. Lillian havde kreeret en sag som alle stemte på og derfor vandt hun faktisk 100 schweizerfrank. Det var bare rigtig festligt. Maden var god: en buffet med alt, hvad man kunne ønske sig.

Så var det tid til overrækkelsen af priser på dukkerne. Lillian blev ikke verdensmester, som hun jo var blevet de sidste 2 gange, hvor hun havde deltaget, men fik en vældig fin placering med sine fantastiske dukker: en indianer med det flotteste perlebroderi og en lillebitte dukkehus dukke lavet som Nefertite. (Kig på billederne; det kunne ikke være gjort bedre.)

Men det var en japaner der vandt i de moderne dukker og …sørme en japaner der vandt i klassiske dukker. Vi har altid vidst, at de var gode, og de kan være svære at hamle op med.

Men bare vent, vi kommer tilbage og udfordrer jer fra Japan!